کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری به دیابت مبتلا بوده اند بیشتر در معرض مشکلات چشمی قرار دارند

17سپتامبر 2021- تحقیقات جدید نشان می دهد زنانی که قبل یا در طی دوران بارداری مبتلا به دیابت هستند، بیشتر در معرض خطر داشتن کودکانی با مشکلات چشمی هستند.

این مطالعه ی بزرگ نشان داد که قرار گرفتن در معرض دیابت مادر، با 39 درصد احتمال بیشتر برای بروز خطای انکساری بالا[1] (RE) در کودک مرتبط است. RE، یکی از شایع ترین دلایل مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی و دوربینی است.

در حالی که عینک و لنزهای تماسی می توانند به اصلاح RE پایین کمک کنند، RE بالا می تواند به مشکلات بینایی شدیدتری تبدیل شود که قابل برگشت نیستند.

محققان به سرپرستی دکتر Jiangbo Du، از آزمایشگاه پزشکی تولید مثل در دانشگاه پزشکی نانجینگ چین و دکتر Jiong Li از دانشگاه آرهوس دانمارک، گفتند:در این مطالعه ی کوهورت مبتنی بر جمعیت کشور دانمارک، ما مشاهده کردیم که کودکانی که از مادران مبتلا به دیابت قبل از بارداری یا دیابت حاملگی متولد شده اند، در معرض افزایش خطر ابتلا به RE به طور کلی و همچنین انواع خاصی ازRE  بالا هستند، که از دوره ی نوزادی تا اوایل بزرگسالی ادامه می یابد. کودکانی که از مادران مبتلا به عوارض دیابتی متولد می شوند، بیشترین خطر ابتلا به RE را داشتند.

آنها افزودند: همانطور که بسیاری از انواع RE در کودکان خردسال قابل درمان هستند، شناسایی و مداخله ی زودهنگام می تواند تأثیر مثبت مادام العمری داشته باشد. اگرچه افزایش 39 درصدی خطر؛ یک اندازه نسبتاً کم است، اما از منظر بهداشت عمومی، با توجه به شیوع بالای RE در سطح جهانی، هرگونه بهبود جزئی در این عامل خطر قابل پیشگیری، به کاهش عظیمی در تعداد مطلق این بیماری های چشمی کمک می کند.

در چند دهه ی گذشته، شیوع RE افزایش یافته است، که نشان می دهد عوامل غیرژنتیکی ممکن است در این امر تأثیرگذار باشند. کارهای که در فاصله ی نزدیک انجام می شود، شامل استفاده از کامپیوتر برای مدت زمان طولانی، همراه با فعالیت کمتر در فضای باز، با رشد RE کم و متوسط در بزرگسالان جوان و کودکان مدرسه ای همراه بوده است.

محققان معتقدند دیابت مادر می تواند بر رشد جنین تأثیر منفی بگذارد و خطر ابتلا به RE بالا را در زندگی بعدی کودک افزایش دهد. قند خون بالا در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون جنین شود که می تواند به شبکیه و عصب بینایی آسیب برساند و شکل چشم ها را تغییر دهد و در دراز مدت باعث RE شود.

در این مطالعه از داده های تعدادی از مراکز ثبت آمارهای پزشکی دانمارک استفاده شد، و همه تولدهای زنده در دانمارک از سال 1977 تا 2016 مورد بررسی قرار گرفته است. از تقریباً 2.5 میلیون تولد، 56.419 یا 2.3 درصددر معرض دیابت مادران خود بودند: به ترتیب 0.9 درصد و 0.3 درصد در معرض دیابت نوع 1 و نوع 2 مادران- که قبل از بارداری به این بیماری مبتلا بودند- و 1.1 درصد در معرض دیابت بارداری مادران خود قرار داشتند.

تفاوت خطر ابتلا به RE بالا بین دیابت نوع 1 و نوع 2 به ترتیب 32 و 68 درصد بیشتر بود.

محققان همچنین به افزایش تعداد زایمان مادران مبتلا به دیابت در دوره مطالعه اشاره کردند- این ارقام از 0.4 درصد در سال 1977 به 6.5 درصد در سال 2016 رسید.

این تیم غربالگری زودهنگام مشکلات چشمی را برای کودکانی که مادرانشان به دیابت مبتلا بودند، توصیه کرد.

این مطالعه در مجلهDiabetologia ، مجله انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/sep/children-whose-mothers-had-diabetes-during-pregnancy-more-likely-to-develop-eye-problems-study-finds.html

 



[1]high refractive error